De Coronas Legacy

Missie

Het creƫren van een (spetterende) interactieve vorm van muziektheaterbeleving.

Concept

In 2005 besluiten muzikanten Jan Rooymans en Harold Mingels een nieuwe band te beginnen. Danny ten Have en Hans Vorstenbosch sluiten zich bij hen aan en nog datzelfde jaar lanceren ze met zijn vieren de band ‘De Coronas’.

Harold Mingels en zijn partner Nicoline nemen het zakelijke management van de band op zich. Samen ontpoppen zij zich bovendien als creatief brein achter de Coronas. Zo bedenkt Nicoline het lumineuze ‘Coronas balkonnetje’: een live verbinding tussen de band en het publiek, waarbij het publiek bepaald wat er gespeeld wordt. Harold komt met het idee van ‘Stand Up Pop’: een cross-over van verschillende theaterdisciplines met popmuziek en interactiviteit als vaste elementen. Daarnaast zorgen elementen als eigen liedjes, cabaret, mime, animatie en choreografie voor het verrassende entertainment effect van ‘Stand Up Pop’.

En toen?

Ging het snel met De Coronas! Dankzij de formule van creatief-zakelijk management in combinatie met de muzikale kwaliteiten werd de band prompt succesvol. In 2006 traden De Coronas op in het Holland Heineken House in Turijn en waren ze te horen in de radioshow van Edwin Evers. Kort daarop volgde een optreden op Koninginnedag op het Museumplein en in het tv-programma ‘De Zingende Zaak’. Vervolgens stonden de Coronas elke avond op het podium van het Holland Heineken House in Peking en traden ze wederom op bij Edwin Evers.

Eind 2008 verlaat Jan Rooymans de band en tegelijkertijd worden De Coronas uitgebreid met nieuwe muzikanten. De formule blijft succesvol met optredens in het Holland Heineken House in 2010 in Vancouver en een optreden bij De Wereld Draait Door met Mark Tuitert. In hetzelfde jaar gaat de band ook het theater in met ‘Radio Corona’: een concept dat ontstaat door samenwerking van het management met Peter Heerschop, Cees Prins en Rinie van den Elzen. De regie is van Bart Oomen. Eind 2011 komt -naar een idee van creatieve managers Nicoline en Harold- de eerste Coronas single uit: het originele ‘Club 27’.

Begin 2012 ontstaat er een split-up en besluit de ‘Coronas-kern’ (het management en Danny ten Have) dat het tijd is voor vernieuwing en verfrissing in de band om het unieke concept van De Coronas verder te kunnen blijven ontwikkelen. Dat leidt tot een nieuwe bezetting die na een paar maanden alweer het nodige op zijn kerfstok heeft met onder andere radio-optredens bij Gerard Ekdom en Rob Stenders, podium optredens in het Holland Heineken House in Londen, Live 38XXl in het Ziggodome, een optreden in het Glazen Huis en een succesvolle theatertour.

2013 en vooruitblik

In 2013 gaat de, inmiddels niet meer zo nieuwe, Coronas bezetting onverschrokken en in hetzelfde geslaagde tempo door als in 2012. Hoogtepunten uit de eerste helft van 2013 zijn optredens tijdens Paaspop, een nieuwe theatertour ‘Hitstory’ en cluboptredens in onder andere De Effenaar. Daarnaast gaan de Coronas voorzichtig internationaal met de eerste serieuze optredens in BelgiĆ« en Duitsland en er wordt hard gewerkt aan een nieuw lot aan de Coronas-boom: Coronas Light en Coronas Oud Bruin. Bonus: de tweede Coronas single wordt nog dit jaar uitgebracht.